Τα Σαββατοκύριακά σού προκαλούν άγχος;

Όλη την εβδομάδα δούλευες πολύ και σου φαινόταν ότι δεν θα φτάσει ποτέ Παρασκευή. Τώρα έχεις μόνο 48 ώρες μέχρι να ξαναρχίσεις να τρέμεις τη Δευτέρα. Πρέπει να χαλαρώσεις, αλλά και να κάνεις κουλ πράγματα. Ίσως να πας στο πάρτι που ανέφερε ένα φίλος από τη δουλειά. Αλλά δεν μπορείς να μείνεις μέχρι αργά, γιατί πρέπει να χωρέσεις ένα brunch την Κυριακή. Το ίδιο βράδυ, οι φίλοι σου θέλουν να πάτε να δείτε ένα stand-up. Αλλά αν πάει στράφι το σαββατόβραδο; Ίσως πας για τρέξιμο το πρωί της Κυριακής, αλλά αν έχει πολύ κρύο μήπως καλύτερα να πας να κάνεις spinning το απόγευμα στο γυμναστήριο που είναι δίπλα στο σπίτι;

Αν και δεν είναι επίσημος ιατρικός όρος, το Σύνδρομο Άγχους του Σαββατοκύριακου μού χαλάει κάθε φορά το σαββατοκύριακο. Έπρεπε να μάθω τι κρυβόταν πίσω του. «Επειδή όλοι δουλεύουν πολύ και πολλές ώρες, νιώθουν πίεση να περάσουν ένα τέλειο σαββατοκύριακο», λέει η Catherine Cook-Cottone, ερευνήτρια ενσυνειδητότητας και γιόγκα, που ειδικεύεται στις ψυχοκοινωνικές διαταραχές. «Είναι αρκετά διασκεδαστικό; Είναι αρκετά συναρπαστικό; Υπάρχει μεγάλη πίεση κοινωνικά να περάσεις φοβερά το σαββατοκύριακο».

Αυτά τα μικρά «κενά» διαστήματα προκαλούν άγχος για πολλούς λόγους. Βλέπω διαρκώς φίλους να παρουσιάζουν με κολακευτικό φίλτρο στα social media το πόσο καλά περνάνε. Νιώθω ότι εγώ ποτέ δεν κάνω κάτι διασκεδαστικό ενώ οι φίλοι μου κάνουν σκι ή ταξιδεύουν με backpack, κάθε βδομάδα. Φυσικά το πρόβλημα είναι ότι έχω προσδοκίες που δεν ανταποκρίνονται καν στην πραγματικότητα. «Όλοι ποστάρουν φωτογραφίες στο αποκορύφωμα μιας στιγμής», λέει ηMary Helen Immordino-Yang, καθηγήτρια εκπαίδευσης, ψυχολογίας και νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια. «Δημιουργεί την ψεύτικη εντύπωση ότι η ζωή όλων είναι γεμάτη τέτοιες στιγμές».

Δεν αποτελεί έκπληξη όλο αυτό αλλά συνειδητοποιώ ότι νιώθω απογοήτευση αν χαζεύω πολύ στα social media. Όσο κι αν χαλαρώνω τα σαββατοκύριακα, μου φαίνεται ότι πηγαίνουν χαμένα αν δεν κάνω πράγματα που αξίζουν να μπουν στο Instagram. Πρέπει να κάνω ποδήλατο. Να πάω σε μια συναυλία. Και πρέπει να τα κάνω πριν δύσει ο ήλιος, γιατί αλλιώς με πιάνει νευρικότητα.

Τα social media δεν είναι ο μόνος παράγοντας άγχους. Αν η δουλειά σε απορροφά και δεν φροντίζεις τον εαυτό σου -για παράδειγμα, να τρως ισορροπημένα και να κοιμάσαι τουλάχιστον επτά ώρες κάθε βράδυ-, το σαββατοκύριακο σού φαίνεται η μόνη στιγμή που μπορείς να χαλαρώσεις. Αυτό δημιουργεί μεγάλη πίεση για εκείνες τις δύο μέρες. Ένα σαββατοκύριακο δεν μπορεί να «επιδιορθώσει» τις παραμελημένες ανάγκες μιας εβδομάδας. «Δεν λειτουργεί έτσι το νευρικό μας σύστημα», λέει η Cook Cottone.

Το άγχος αυξάνεται καθώς πλησιάζει το σαββατοκύριακο. Ο φόβος της Κυριακής επηρεάζει πολλούς ανθρώπους. Παρόλο που το άγχος του πρωινού της Δευτέρας παίζει μεγάλο ρόλο, η κατάθλιψη το βράδυ της Κυριακής συνδέεται και με το άγχος του σαββατοκύριακου. Αν θεωρείς το σαββατοκύριακο τη μόνη στιγμή που μπορείς να διασκεδάσεις, είναι δύσκολο να μην πέφτεις και να μη νιώθεις απειλή όταν τελειώνει.

Έχε υπόψη, βέβαια, ότι ο φόβος της Κυριακής δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν σου αρέσει η δουλειά ή η ζωή σου. Απλώς μπορεί να είναι μια υπαρξιακή κρίση που σκάει στο τέλος του σαββατοκύριακου. Είναι σύνηθες να νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε έναν κύκλο υπερβολικού φόρτου, λέει η Cook-Cottone. «Τα σαββατοκύριακα είτε πεζοπορώ, είτε πίνω πολύ και δεν ξέρω πού πάει όλο αυτό». Άρα η ζωή σου δεν είναι απαραίτητα χάλια, αλλά μην παραβλέπεις αυτό το άγχος. Δες το σαν ένα μήνυμα. Σκέψου τι λείπει από τη ζωή σου που σε κάνει να τρέμεις το ξεκίνημα κάθε βδομάδας.

Αν θες να κερδίσεις ξανά τη χαλάρωσή σου το σαββατοκύριακο, είναι σημαντικό να αποφεύγεις τα social media. «Αν το κινητό σου, σου υπενθυμίζει τον έξω κόσμο, κλείσ’ το το σαββατοκύριακο», λέει η Immordino-Yang. Αν δεν μπορείς να το κλείσεις, μείωσε τις ειδήσεις και τα social media – κι αυτό μπορεί να βοηθήσει. «Απομακρύνσου από τον διαρκή καταιγισμό τού έξω κόσμου».

Ό,τι αφορά στον φόβο της Κυριακής: αν αρπάζεσαι εύκολα με τους δικούς σου ανθρώπους, αν δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς στη δουλειά σου ή έχεις άγχος τον περισσότερο καιρό και αυτό διαρκεί μήνες, είναι σημάδι ότι έχεις μεγαλύτερο πρόβλημα από το άγχος του σαββατοκύριακου. Η Cook-Cottone λέει ότι μπορεί να είναι αγχώδης διαταραχή κι αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δεις έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας.

Ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης του άγχους του σαββατοκύριακου είναι να έχεις λίγο χρόνο κατά τον οποίο να «είσαι» αντί να κάνεις, λέει Metta McGarvey, εισηγήτρια εκπαίδευσης και πρόεδρος του προγράμματος ενσυνειδητότητας του Harvard Graduate School of Education. «Είναι σημαντικό να αναπτύσσουμε μια πιο ενσυνείδητη προσέγγιση στην καθημερινή μας ρουτίνα», λέει. Το σαββατοκύριακό σου θα πρέπει να αφιερώνεις λίγο χρόνο σε ένα τουλάχιστον απλό τελετουργικό. «Να πίνεις τσάι ή καφέ, να κάνεις ένα μπάνιο, να δίνεις την πλήρη προσοχή σου σε κάποιον αγαπημένο σου ή να κάνεις μια δουλειά πιο αργά και να είσαι πλήρως παρών».

Επίσης, μπορούμε να μειώσουμε το άγχος του σαββατοκύριακο διασκεδάζοντας περισσότερο μες στην εβδομάδα. Αν κάνεις πιο συχνά πράγματα που σου αρέσουν μες στην εβδομάδα (για παράδειγμα, μετά τη δουλειά) το σαββατοκύριακο δεν θα νιώθεις τόση πίεση να περάσεις καλά. Η Cooke-Cottone λέει στους ασθενείς να σκεφτούν τη μέρα τους σε κύκλους των τριών ωρών. Ανά τρεις ώρες πρέπει να φας κάτι, να πιεις νερό και να κάνεις διάλειμμα. Όταν φτάσει το σαββατοκύριακο, κανόνισε εφικτά πράγματα που σου αρέσουν με ανθρώπους που συμπαθείς.

Μια τελευταία συμβουλή: λίγος χρόνος στη φύση μπορεί να μειώσει το στρες. Επίσης, βαθιές ανάσες, μουσική και φίλοι μπορούν να σε βοηθήσουν να απολαμβάνεις το παρόν. Αλλά καλά θα κάνεις να κρατήσεις αυτήν την εμπειρία για σένα. «Δεν θα τα ανέβαζα στο Instagram», λέει η Immordino-Yang. Αν ποστάρεις όλα όσα κάνεις, εξακολουθείς να συγκρίνεις το σαββατοκύριακό σου με εκείνο των φίλων σου. «Ηρέμησε και μη νιώθεις την ανάγκη να μοιράζεσαι ό,τι κάνεις».

 Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στο VICE AU.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ