Υποβαθμίζεται και απαξιώνεται η εκπαίδευση

Επισημάνσεις του Σπύρου Ταλιαδούρου

Ο Νόμος για την Παιδεία, που ψηφίστηκε στη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα, όχι μόνο δεν συνιστά μεταρρύθμιση, αλλά αντίθετα υποβαθμίζει και απαξιώνει την εκπαίδευση. Περιλαμβάνει ρυθμίσεις χωρίς τις μείζονες τομές που έχει ανάγκη σήμερα η Εκπαίδευση. Αναπαράγει παθογένειες του παρελθόντος, υποβαθμίζει την γενική Παιδεία, μετατρέπει την Γ’ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος για την πρόσβαση στα ΑΕΙ, διευρύνει τις μορφωτικές και κοινωνικές ανισότητες ανάμεσα στους μαθητές και δεν πλήττεται η παραπαιδεία.

Ειδικότερα:

Πρώτον: Καταργεί πλήρως τον τεχνολογικό τομέα της εκπαίδευσης. Ενώ, η διεθνής τάση είναι να ενισχύεται ο τεχνολογικός τομέας της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, σήμερα καταργούμε τα ΤΕΙ και απαξιώνουμε τα ΕΠΑΛ. Ο σχεδιασμός του χάρτη της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είναι ζήτημα εθνικής σημασίας. Και τούτο γιατί συνδέεται καθοριστικά με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Τώρα, δημιουργείται ένα σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης. Ένα κενό που δεν καλύπτεται από τα εξαγγελθέντα διετή προγράμματα σπουδών. Χάνονται παραδοσιακές σχολές και ενοποιούνται τμήματα, με αποτέλεσμα να χάνονται μαθήματα και να μην διδάσκονται σε σπουδαστές αντικείμενα που καλύπτονται από τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Η Κυβέρνηση όφειλε να προετοιμάσει τεκμηριωμένες στρατηγικές με βάση τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.

Τα ανώτατα ιδρύματα του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα κινδυνεύουν να χάσουν το κύρος που έχουν αποκτήσει διεθνώς τα τελευταία χρόνια. Οι καταργήσεις ιδρυμάτων, οι συγχωνεύσεις και οι ιδρύσεις νέων, δεν εντάσσονται σε κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο και ούτε είναι προϊόν ακαδημαϊκών συναινέσεων. Ο τεχνολογικός τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που σήμερα καταργείται, συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Ομοίως και η αναδιάταξη του ερευνητικού χάρτη της χώρας γίνεται χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό. Ενισχύεται ο κατακερματισμός και όχι η συνέργεια και η εξωστρέφεια του.

Δεύτερον: Στο σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση εγείρονται σοβαρά ζητήματα ισονομίας. Και τούτο γιατί τα θέματα για τις εξετάσεις του απολυτηρίου θα τίθενται από τοπικές ομάδες εκπαιδευτικών και συνεπώς ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων μπορεί να είναι διαφορετικός. Παράλληλα, διαχωρίζονται οι σχολές, σε σχολές ελεύθερης πρόσβασης και σε σχολές «κατόπιν εξετάσεων». Άρα, θα θεσμοθετείται η κατηγοριοποίηση των σχολών σε εκείνες που θα έχουν αυξημένο κύρος και σε εκείνες που απαξιώνονται πλήρως. Είναι σαφές ότι με το νέο σύστημα θα υπάρχει απολυτήριο δύο ταχυτήτων, καθώς χωρίς τράπεζα θεμάτων δεν διασφαλίζονται η ομοιογένεια των θεμάτων.

Τρίτον: Είναι απαράδεκτες οι ρυθμίσεις για τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία, σύμφωνα με τις οποίες επέρχεται η πλήρης ισοπέδωση των σχολείων αυτών, που αποτελούν νησίδες αριστείας και καινοτομίας. Αφαιρείται η ελευθερία και η αυτονομία των σχολείων αυτών και μεταφέρονται αρμοδιότητες στο Υπουργείο Παιδείας, δηλαδή θεσπίστηκε ο υπερσυγκεντρωτισμός. Η αριστεία στην εκπαίδευση, δεν αφορά τους «λίγους και εκλεκτούς». Αντίθετα, ενσωματώνει άμιλλα, αξιοκρατία, προσπάθεια, δημιουργία, εξωστρέφεια, διαφάνεια. Αυτά τα σχολεία συνέβαλαν καθοριστικά σε αυτή την κατεύθυνση παρέχοντας στους μαθητές ίσες ευκαιρίες, ανεξαρτήτως τάξης και εισοδήματος. Θα έπρεπε συνεπώς να υπάρξουν σε όλη την Ελλάδα, τουλάχιστον ένα ανά νομό.

Τέταρτον: Καταργείται η αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων Κολεγίων στην Ελλάδα, κατά παράβαση των κανόνων του Ευρωπαϊκού Δικαίου. Δημιουργείται έτσι μία τεράστια ανασφάλεια δικαίου σε χιλιάδες φοιτητές που έκαναν επιλογή να μείνουν και να σπουδάσουν στη χώρα μας.

Είναι συνεπώς σαφές ότι ο νέος αυτός νόμος πλήττει και την εκπαίδευση και την σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και την οικονομία. Επιφέρει τεράστια ζημιά στην Παιδεία. Χρειάζεται, η επόμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να αποκαταστήσει τη μεγάλη ζημιά που έκανε η σημερινή Κυβέρνηση οδηγώντας την εκπαίδευση σε υποβάθμιση και απαξίωση. Η Παιδεία αποτελεί κρίσιμο εθνικό θέμα και πρέπει να αποτελεί πεδίο πολιτικών συνενώσεων και συνεργασιών με βασικό άξονα των μεταρρυθμίσεων τα ακαδημαϊκά κριτήρια.

Σπύρος Ταλιαδούρος

Υφυπουργός Παιδείας

Βουλευτής Ν. Καρδίτσας

https://toperiodikomou.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ