Πανελλαδική έρευνα: «Πανδημία, Lockdown και Κάπνισμα- Συνήθειες και Κοινωνικές Τάσεις»

Το τεράστιο έλλειμμα ενημέρωσης του κοινού για τους τρόπους διακοπής του καπνίσματος και τα εναλλακτικά προϊόντα ανέδειξε η έρευνα της εταιρείας Marc για λογαριασμό της Παπαστράτος, η οποία παρουσιάστηκε και αναλύθηκε σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε ψηφιακά.

1 στους 2 καπνιστές δηλώνουν πως δεν έχουν επαρκή πληροφόρηση για τα οφέλη και τους τρόπους διακοπής του καπνίσματος και 8 στους 10 επισημαίνουν πως δεν έχουν την ενημέρωση που χρειάζονται ούτε για τα εναλλακτικά προϊόντα καπνίσματος. Παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (πάνω από 88%) πιστεύει πως θα πρέπει να έχουν αξιόπιστη ενημέρωση και πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με εναλλακτικές λύσεις καπνίσματος. Λύσεις που, σύμφωνα με το 45,6% του πληθυσμού, είναι λιγότερο βλαβερές για την υγεία σε σχέση με το κάπνισμα.

Αυτό ήταν το κεντρικό συμπέρασμα της έρευνας, που διεξήχθη τον Μάρτιο του 2021 με τη συμμετοχή πάνω από 1200 νοικοκυριών σε αστικά κέντρα και περιφέρεια, η οποία παρουσιάστηκε από τους κ.κ. Θωμά Γεράκη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Marc και Σταύρο Δρακουλαράκο, Γενικό Διευθυντή Επικοινωνίας της Παπαστράτος. Με την κ. Βέρα Αθανάσιου, ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια, να σχολιάζει τα ευρήματα που είχαν να κάνουν με τη αρνητική επίδραση του τσιγάρου στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Όπως επισήμανε στην αρχή της παρουσίασης ο κ. Δρακουλαράκος, συνοψίζοντας τα ευρήματα της έρευνας για τους συμμετέχοντες:

«Το πρώτο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι στο lockdown καπνίζουμε περισσότερο. Ταυτόχρονα οι πολίτες ζητούν περισσότερη και καλύτερη ενημέρωση για τα εναλλακτικά προϊόντα. Οι λύσεις θα πρέπει να βασίζονται στην επιστήμη και στην τεχνολογία. Μεταξύ όλων των άλλων γνωστών και αποδεκτών γεγονότων, φαίνεται ότι το κάπνισμα βλάπτει σοβαρά και τις διαπροσωπικές σχέσεις».

Πως επηρέασε η πανδημία τη στάση απέναντι στο κάπνισμα

Η πανδημία φαίνεται ότι μας πήγε ένα βήμα πίσω, ως κοινωνία, στον αγώνα για τη μείωση και διακοπή του καπνίσματος καθώς ένα ποσοστό 27,2% των καπνιστών (δηλαδή περίπου 600.000 άτομα) δήλωσαν πως καπνίζουν περισσότερο εν μέσω πανδημίας. Ενώ ένα 7,1%, περίπου δηλαδή 153.000 άτομα, ξεκίνησαν ξανά το κάπνισμα ενώ το είχαν διακόψει.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης της συχνότητας του καπνίσματος παρατηρήθηκαν σε ομάδες όπως τους αυτοαπασχολούμενους (37,4%), τους άνεργους (47,6%) καθώς και στις ηλικίες 21-34 ετών (37,8%).

Με τον κ. Γεράκη να σχολιάζει πως «Η αύξηση της συχνότητας του καπνίσματος συνδέεται εμφανώς με κατηγορίες που βιώνουν μεγαλύτερο άγχος, όπως οι γυναίκες, οι νέοι ηλικιακά, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι άνεργοι και όσοι μένουν στα αστικά κέντρα. Η γενική εικόνα, πάραυτα, δεν είναι ότι βρισκόμαστε σε μια χώρα που αυξάνεται το κάπνισμα, αλλά σε μια χώρα που οι καπνιστές είναι μειοψηφία, όπου έχουμε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πρώην καπνιστών και όπου η τάση είναι να μειώνονται οι καπνιστές και να έρχεται πιο κοντά ο φιλόδοξος και αναγκαίος στόχος που έχετε θέσει ως Παπαστράτος για 1.000.000 λιγότερους καπνιστές έως το τέλος του 2021»

Ένας στόχος για τον οποίο ο Γενικός Διευθυντής Επικοινωνίας της Παπαστράτος δήλωσε πως: «Ως Παπαστράτος έχουμε ήδη φτάσει τους 300.000 καπνιστές που έχουν αφήσει πίσω το τσιγάρο και έχουν κάνει την αλλαγή στα προϊόντα μας χωρίς καύση (σ.σ. σε σχέση με τους 440.000 συνολικά χρήστες εναλλακτικών προϊόντων στη χώρα). Και συνεχίζουμε.

Γιατί μπορεί να άλλαξαν εντελώς οι συνθήκες, μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες και σκαμπανεβάσματα, αλλά δεν αλλάζει ο προορισμός που είναι η επίτευξη του τολμηρού αυτού στόχου, τον οποίο και πλησιάζουμε όλο και περισσότερο».

Άξια επισήμανσης είναι η τοποθέτηση της κ. Αθανασίου, σχετικά με τις αιτίες αύξησης του καπνίσματος εν μέσω πανδημίας, που δήλωσε ότι:

« Σε περιπτώσεις κρίσης ο άνθρωπος έχει την τάση να προσπαθεί να διατηρεί όσο γίνεται την ομοιόστασή του που τείνει να χαθεί. Συγκεκριμένα η τελετουργία του τσιγάρου και το γεγονός ότι είναι μια συνήθεια που κάποιος είχε από πριν, λειτουργεί -από ψυχολογικής άποψης- ενισχυτικά στο να τη διατηρήσει και την περίοδο της πανδημίας καθώς του δημιουργεί μια αίσθηση ασφάλειας, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια βλαβερή συνήθεια. Είναι μια στοματική ανάγκη που έχει τις ρίζες της σε πρωιμότερες φάσεις συναισθηματικής ανάπτυξης. Εκεί που έχουμε τη τάση να γυρνάμε όσο πιο ευάλωτοι και φοβισμένοι αισθανόμαστε».

Οι πολίτες ζητούν περισσότερη και καλύτερη ενημέρωση για τα εναλλακτικά προϊόντα

Στην ανάγκη ενημέρωσης του κοινού, τόσο όσον αφορά τα οφέλη και τους τρόπους διακοπής του καπνίσματος όσο και σε σχέση με τις εναλλακτικές λύσεις, εστιάστηκε δικαιολογημένα μεγάλο μέρος της ανάλυσης. Καθώς, όπως φαίνεται, αυτό αποτελεί βασικό -αλλά όχι ανυπέρβλητο- εμπόδιο στο να φτάσουμε στο τέλος του τσιγάρου όσο πιο σύντομα είναι εφικτό.

Συγκεκριμένα πάνω από τους μισούς καπνιστές (51,1%) που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν πως δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για τα οφέλη και τους τρόπους διακοπής του καπνίσματος. Με τους συμμετέχοντες να τονίζουν ότι η κατάσταση είναι ακόμη δυσμενέστερη όσον αφορά τους νέους ηλικίας 21-34 καθώς το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 61,7%.

Ενώ εξίσου εντύπωση προκαλεί ότι, παρά το γεγονός ότι 84,3% των καπνιστών ανησυχεί πως το κάπνισμα έχει σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία τους, το 18,4% αυτών δεν μπορεί καν να αναγνωρίσει ποιες είναι οι ουσίες στο τσιγάρο που τους βλάπτουν. Αποδεικνύοντας και πάλι την κρίσιμη αξία της σωστής ενημέρωσης για να μπορέσουμε να βγούμε από το αδιέξοδο.

Η έλλειψη ενημέρωσης κυριαρχεί, το ίδιο έντονα, και στο πεδίο των εναλλακτικών προϊόντων. Συγκεκριμένα 82,9% των ερωτηθέντων καπνιστών αναφέρουν πως δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για τα εναλλακτικά προϊόντα καπνίσματος και 51,6% των καπνιστών αναφέρουν πως δεν γνωρίζουν τις διαφορές μεταξύ των συμβατικών τσιγάρων και των εναλλακτικών προϊόντων καπνού. Ενώ, ακόμη πιο εντυπωσιακό, είναι το 29,2% όσων χρησιμοποιούν εναλλακτικά προϊόντα που αναφέρουν πως επίσης δεν τις γνωρίζουν ακριβώς.

Στο σημείο αυτό ο Διευθύνων Σύμβουλος της Marc εντόπισε και το πιο ανησυχητικό εύρημα της έρευνας, σχολιάζοντας: «Εδώ αρχίζει και ξετυλίγεται το μεγαλύτερο πρόβλημα που αναδεικνύει αυτή η έρευνα. Το οποίο, αν του έβαζα ένα τίτλο, θα ήταν έλλειψη ενημέρωσης. Μια έλλειψη πληροφόρησης που θεωρώ ότι είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι καταγράφεται στην έρευνα γιατί είναι πολύ δύσκολο να παραδεχθεί εύκολα κάποιος ότι δεν γνωρίζει κάτι. Θεωρώ ότι το ποσοστό της γνώσης είναι ακόμη χαμηλότερο».

Διαβάστε τη συνέχεια της έρευνας: https://papastratosmazi.gr/ola-ta-nea-ths-papastratos/orama-epistimi/pandhmia-lockdown-kai-kapnisma-ereyna-gia-sinitheies-kai-koinvnikes-taseis/

https://toperiodikomou.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ