Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες στη διαδικασία της μάθησης

Ο καθένας έχει το δικό του τρόπο να μαθαίνει!

Ένα ερώτημα που συναντώ συχνά είναι το παιδί μου δεν ανταποκρίνεται όπως τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του, φοβάμαι μήπως παρουσιάζει κάποια μαθησιακή δυσκολία. Σκέφτομαι, λοιπόν, καθώς ακούω την ερώτηση αυτή, όταν ένα παιδί παρουσιάζει μια ανάπτυξη και εξέλιξη διαφορετική από τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του, δεν είναι μειονέκτημα αλλά όταν το παιδί χρειάζεται το δικό του χρόνο τότε σκεφτόμαστε ίσως είναι μειονέκτημα, κάτι το εμποδίζει ίσως έχει κάποιο πρόβλημα. Όλοι μας, έχουμε κάποιες δεξιότητες και σε ορισμένα πράγματα είμαστε καλοί ενώ σε άλλα δυσκολευόμαστε.

Δεν το βάζουμε κάτω, αντιθέτως προσπαθούμε να βρούμε τον κατάλληλο τρόπο για να ξεπεράσουμε τη δυσκολία.

Συναντώ παιδιά, γονείς και όλοι τους είναι ξεχωριστοί με όλη τη σημασία της λέξης, μοναδικοί και πάντα μου μαθαίνουν κάτι. Έχοντας ως γνώμονα ότι ο καθένας έχει το δικό του ξεχωριστό τρόπο να μαθαίνει, προσπαθώ να βρω τον κατάλληλο τρόπο, εργαλείο για να τους βοηθήσω. Επομένως για να μάθει το παιδί είτε με μαθησιακές δυσκολίες είτε όχι, είναι αναγκαίο να προσαρμόσουμε και τον τρόπο μάθησης, να βρούμε με το παιδί τον δικό του τρόπο να μάθει, ώστε εξελικτικά να μην χρειάζεται μεγάλη βοήθεια και υποστήριξη αλλά να βασίζεται όλο και περισσότερο στις δικές του δυνάμεις και δεξιότητες.

Μια υποσχόμενη και ενδιαφέρουσα προσέγγιση είναι η ένταξη των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων στη διαδικασία της μάθησης. Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες αξιοποιούνται στο μέγιστο δυνατό και τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς βλέπουν την πρόοδο. Δεν αναφέρομαι μόνο στα καλλιτεχνικά, τη ζωγραφική αλλά και στο θέατρο, τη μουσική, την κοπτική, τον πηλό, το χορό κτλ. Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες εκτός του ότι έχουν έντονο παιγνιώδη χαρακτήρα και διάθεση έχουν και παιδευτικό ρόλο. Με άλλα λόγια το παιδί μέσω των δραστηριοτήτων αυτών μαθαίνει να κοινωνικοποιείται, καλλιεργεί τη φαντασία του, τις συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες και φυσικά αναπτύσσει το γνωστικό του φάσμα χωρίς να αποστηθίζει λέξεις, προτάσεις και κείμενα αλλά παίζοντας! Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως το παιδί γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό του, τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά του εαυτού του.

Να θυμόμαστε πως το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι «πρόβλημα» και φυσικά δεν είναι «μειονέκτημα»! Έχει όμως κάποιες δυσκολίες και είναι αναγκαίο να βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος και μέθοδος ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει τόσο στην σχολική ὀσο και στην καθημερινή ζωή του.

Αποστολία Ευρ. Χαρμάνη MA, MSc, PhD©

Συνθετική Ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας &

Υποψήφια Διδάκτωρ Ειδικής Παιδαγωγικής -Ειδική Παιδαγωγός. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ